On- en offline komen in vele werelden samen. Alexa van Amazon is daar een sterk voorbeeld van. Ook in de medische wereld verandert er veel. De huisarts consulteer je via een videochat, waardoor je beiden tijd bespaart. Je hoeft niet meer naar de huisartsenpraktijk te rijden, niet te wachten in de wachtkamer en je kijkt elkaar toch recht in de ogen. Via de polssensor ziet de arts direct hoe je bloeddruk is, je hartslag en of andere waarden allemaal wel of niet goed zijn. Ook in de ouderenzorg kan de verzorgster even een videopraatje met de tachtig- plusser maken, zo kan ze in drie uurtjes meer ouderen even gezellig bijpraten. De tachtigplusser scant de huid en de verzorgster ziet op haar scherm direct dat alles OK is. De chats worden afgewisseld met de normale bezoeken. On- en offline gaan samen.
In de horeca zien we vergelijkbare digitale ontwikkelingen. Je bestelt vanaf je mobiele telefoon je pizza die binnen drie kwartier wordt thuisbezorgd. Bij Pizza Hut stel je op de elektronische tafel via drag en drop je pizza samen, je legt je mobiel op het kassavakje en je hebt betaald. Of je vraagt Alexa je steak met een verse salade van je favoriete restaurant over een half uurtje te laten bezorgen. Op het terras neemt de bediening je bestelling op en tikt met de hand op een mobiel apparaat de bestelling in die direct door de mensen achter de bar wordt klaargezet. Binnenkort gewoon via voicecontrol.
In de winkels gaan- en offline steeds meer samen. We noemen het allemaal anders maar in de basis is het allemaal hetzelfde. De techniek sluipt de retail binnen. Of beter gezegd, het stormt naar binnen. Daar waar zeventig jaar geleden de eerste elektronische kassa’s hun intrede deden is er nu een wirwar van elektronische snufjes ontstaan die merk en retailer de weg wijzen in de customer journey van de verwende consument. Na de kassa’s kwamen de betaalterminals, apparaten waar je een kaart in steekt die vervolgens de betaling aan de retailer verzorgde. De Chinezen zijn al een stap verder, cashgeld is een zeldzaamheid, ze betalen via AliPay, online en offline.
Reacties