Dynamiek en DNA van steden wordt in grote mate meebepaald door winkeliers, horeca en culturele ondernemingen. Winkeliers hebben het moeilijk, veel middelgrote en kleine steden kampen met leegstand van winkelpanden. Online retail en services veranderen het fysieke aangezicht van steden door leegstand van winkels en kantoren. In veel gemeenten werken overheden, vastgoedeigenaren en ondernemers samen de binnensteden aantrekkelijk te maken. De grote steden zijn duidelijk in het voordeel, daar blijft shoppen door het brede aanbod vaak een belevenis.
Het verhaal van retail is slijtvast. Door de hele geschiedenis ontwikkelt het zich langs één en dezelfde lijn, met ruwweg elke vijftig jaar een forse verandering. De marskramerperiode. De warenhuizenperiode. De hypermarketperiode. De winkelcentraperiode, gevolgd door de periode waar we nu in zijn beland: de digitalisering van de retail.
De rol van fysieke retailers is zeker niet uitgespeeld, retail met zijn stenen winkels blijft ook in de toekomst het belangrijkste distributiekanaal. De verwachting is gerechtvaardigd dat in 2020 rond de zestig procent van de omzet via stenen winkels wordt gerealiseerd. Veertig procent gaat via digitale kanalen. Dat kan zowel via e-shops, marketplaces, sociale media als digitale instore winkelconcepten gebeuren. Per productgroep verschillen de getallen. Ieder derde paar schoenen wordt nu al via het net verkocht, ieder vierde kledingstuk wordt ook door de pakketbezorger aan de deur gebracht. Food loopt nog ietsjes achter, alhoewel Albert Heijn al een half miljard Euro aan boodschappen aan de deur brengt.
De gevolgen? Minder winkelbezoek, pakketvervoerders die af en aan rijden en de nationale retailagenda. Bruisende binnensteden staat bij veel gemeenten en provincies hoog op de agenda. Transitieopgaven waarin data, platformen en nieuwe concepten een belangrijke rol speelt. In de Future Store Arnhem laten we de driehoek overheid, bedrijfsleven en onderwijs kennismaken met nieuwe digitale technieken offline weer interessant te maken voor stadsbezoek.
Reacties